donderdag 3 november 2011

Mini-pavlova

Op een idee gebracht door haar, maakte ik dit weekend mijn eigen versie van mini-pavlova's.



Helaas miste ik vanille-extract, dat heb ik vervangen door vanillesuiker en bij de maïzena greep ik ook mis. Uiteindelijk heb ik het zo gemaakt.

Ingrediënten:
4 eiwitten
snufje zout

250 gram basterdsuiker
zakje vanillesuiker
1 theelepel (wittewijn)azijn

bekertje slagroom

bakje rood fruit: aardbeien, frambozen of gemengd


Bereidingswijze:

Verwarm de oven op 140 graden.
Doe de eiwitten in een brandschone kom en voeg het zout toe.
Klop met de mixer tot ze schuimig zijn, maar nog niet helemaal stijf.
Voeg lepel voor lepel de suiker toe, terwijl je blijft kloppen.
Klop nog 8 minuten door; het schuim wordt dan dik en glanzend.
Voeg op het laatst de azijn toe en mixer nog heel even door totdat het goed vermengd is.
Schep het geklopte eiwit in een spuitzak en spuit cirkels op de bakplaat. Laat wel wat tussenruimte, want de schuimpjes zetten nog wat uit.
Schuif de schuimringen in de oven.
Verminder na een half uur de temperatuur naar 110 graden en bak nog drie kwartier.
Zet de oven uit, maar open de deur niet.
Laat de pavlova enkele uren drogen in de afkoelende oven.
Klop de slagroom bijna stijf en schep het over de pavlova.
Verdeel het fruit over de slagroom.



Met de overgebleven eigelen kun je bijvoorbeeld broodpudding maken.


1 opmerking:

  1. Njammie. Wil ik ook wel eens proberen. Wordt iets voor de kerstvakantie :-)
    Bedankt voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen