donderdag 12 mei 2016

Molenzicht


De kringloopwinkel heeft een grote aantrekkingskracht op mij. Het is heerlijk om daar eens in de zoveel tijd een keer rond te struinen. Het enige wat nog leuker is op dat gebied is een grote rommelmarkt, maar die zijn er niet elke dag.

De vorige keer vond ik een lijst met een geschilderd paneeltje. Tja, wat te doen; leuk schilderijtje; op zich ook een mooie lijst; wel erg donker. Ik besloot het risico te nemen voor het grote bedrag van € 0,50.




Het leek me mooi om de lijst lichter te maken en een oud uiterlijk te geven. 


Wat heb je nodig?
  • donkere verf en licht verf, eventueel twee tinten lichte verf
  • kwast
  • kaars of waxinelichtje
  • schuurpapier met fijne korrel

Hoe maak je het?

Maak de lijst vetvrij en schuur het lichtjes op. Verwijder het stof.
Verf de lijst in de donkere kleur. Zet er een tweede laag op als de eerste niet dekt. Laat drogen.



Neem de kaars en veeg daarmee langs de lijst op de plekken waar je later wilt doorschuren.
Geef de lijst nu een lichte kleur. En eventueel nog een tweede laag.



Om de lijst nog ouder te laten lijken, kun je nu nog met een tweede kleur aan de slag. Dep je kwast heel licht in het potje verf en veeg de verf af aan een stukje krant of keukenpapier. Veeg met de bijna droge kwast nu licht over de lijst. Herhaal zoveel of zo weinig als je zelf mooi vindt.

Nu begint het spannende gedeelte! Zorg dat de verf geheel droog is. Laat er bijvoorbeeld een nacht overheen gaan. Pak je schuurpapier en schuur voorzichtig op strategische plaatsen de lichte verf weg.
Heb je zoveel weggeschuurd dat je het hout weer ziet? Pak dan een hele kleine kwast en werk de plek met de donkere verf weer bij. Daar zie je niks van.



Ik ben blij met het resultaat. Nu nog een mooi plekje aan de muur zoeken

2 opmerkingen:

  1. Whahahaaaaa, "Ik besloot het risico te nemen voor 0,50 cent, ha ha, ik lag helemaal in een deuk.

    Wat een mooi lijstje is het nu geworden zeg.
    Mooie kleuren en de afbeelding is inderdaad te leuk.
    Hangt het al aan je muur?
    Groetjes, Daphne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Daphne. :-)
      Ja, inmiddels hangt het aan de muur.

      Groet,
      Mrs Busy

      Verwijderen