donderdag 7 februari 2013

Buiten de lijntjes


Wat is er mis met mijn vorige quilttop?

Op zich niks. Mooie top, prachtig gekleurde stoffen, goed patroon, netjes genaaid. Laatst bedacht ik me dat ik weliswaar precies kan naaien en best mooie dingen maak (al zeg ik het zelf, ahum), maar dat het altijd zo keurig is. Niks artistiekerig of verrassend. Iedereen kan het namaken. Ik wil een keer buiten de lijntjes kleuren en uit de band springen (op creatief vlak dan). Daarom was ik ook zo blij met het boekje 'Quick little landscape quilts'. Het boekje beschrijft hoe je van stof landschapjes kunt maken, maar zonder patroon.

Na het lezen van het boekje was mijn enthousiasme al wat getemperd. Voor de landschapjes moet je landschapstofjes gebruiken op goede schaal en in allerlei verschillende motieven. Tja, hoe kom je aan zoveel verschillende stofjes? Online aankoop is niet handig omdat je dan de schaal niet goed kunt zien. Het allergrootste punt is dat ik dan nog werk met ontwerpen van andere mensen en dat was nu juist niet de bedoeling. De oplossing vond ik in dit boek.




Van stroken stof snijd je met de losse pols een reepje af, zodat je een mooie curve krijgt. Vervolgens leg je de stofjes op elkaar totdat je een herkenbaar vergezicht hebt. Dat naai je op elkaar en dan ga je 'versieren'.

Ik vind het helemaal te gek. Eindelijk kan ik mijn eigen kunstzinnige aard (pfff) naar boven laten komen. Mooie stofjes zijn inmiddels online besteld. Tot die arriveren, behelp ik me met mijn eigen collectie stof. Komen die gekregen stofjes die ik anders toch nooit gebruik mooi van pas! Heel in het kort hieronder een werkbeschrijving.

Het boekje zegt dat een mooi luchtstofje heel belangrijk is. Hmm, nu even niet.
Snijd een strook lucht van 7 bij 4 inch, en andere stofjes van 7 bij 2 inch.



Leg het lapje voor de lucht opzij. Pak een ander lapje en snijd met je rolmes een curve. Strijk zo'n 6 mm om. Doe det met alle andere lapjes (behalve die je voor bergen hebt bestemd).



Knip wat vlakke hoekjes in het lapje voor de bergen. Knip een keertje in de diepgelegen hoeken en strijk ook om.




Nu begint het leuke gedeelte: de stofjes arrangeren totdat je tevreden bent.

 



Speld het goed vast.








Vervolgens naai je het vast, zo'n 3 mm van de rand.





Welke stof gebruik ik voor de rand?

 

 


Blauw vind ik het mooist.



Zelfs met de vulling moet ik me behelpen. Ik kom net een stukje tekort, maar dat is snel opgelost.



Na het sandwichen kun je gaan quilten en de top op allerlei manieren gaan verfraaien.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten