vrijdag 9 november 2012

Smaken van vroeger


Vroeger was dit één van de favoriete puddingen van mijn broer en mij. Wij noemden het russische pudding. Geen idee waarom. Het heeft niks russisch.

Ik wed dat het wel vijfentwintig jaar geleden is dat ik het nog heb geproefd. Op de één of andere manier is deze pudding verdwenen uit het repertoire van mijn moeder. Ouderwets zeg je? Maakt niks uit, het smaakt nog steeds heerlijk!!!

 

 

Russische pudding


Ingrediënten:
lange vingers, circa half pak
aardbeienjam, een paar flinke scheppen
liter melk
2 eieren
custardpoeder

extra nodig:
een grote schaal


Bereidingswijze:

Leg de lange vingers in een schaal, op de bodem, maar ook recht tegen de wand.
 
 

Bestrijk de lange vingers met de aardbeienjam. Dat gaat het beste als je de jam eerst verwarmd.




Klop de eiwitten heel stijf met de mixer.
Breng de melk aan de kook.
Pak met twee lepels telkens een dot eiwit en leg die op de melk.
Keer na een minuut. Het eiwit wordt gaar en een stuk steviger.



Schep de eiwitten met een schuimspaan van de melk af en laat even uitleggen. Leg ze op de koekjes met de jam.
 
 

Maak van de melk custardvla volgens de aanwijzingen op de verpakking. Voeg eventueel de twee overgebleven eidooiers toe.
 
 

Giet de custardvla over de eiwitten heen.
Als je niet van vel op je pudding houdt, neem dan huishoudfolie en leg het over de pudding heen.



Laat een paar uur afkoelen.
 
Let niet op de caloriën en schep een flinke portie op.
 

Eet smakelijk!

 

4 opmerkingen:

  1. Heerlijk,zonder russische pudding geen Kerstmis

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk, en inderdaad, dat hoort bij Kerstmis. Maar ik kan wel toevoegen waar de naam Russische bergen vandaan komt, het gerecht heet namelijk officieel Montagne Russe :) en dat vertaald naar het Nederlands is ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk. Exact zoals mijn moeder het vroeger maakte ! John uit Delft

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig! Het recept van ons moeke, altijd als kind gegeten met kerstmis en nu opnieuw klaar gemaakt. Bedankt voor het heerlijke dessert!

    BeantwoordenVerwijderen