zaterdag 28 januari 2012

Babydasje (KK)

Vroeger werd er op het platteland (alleen in Brabant?) door de twee naaste vrouwelijke buren een "kromme èrm" bezorgt aan de kraamvrouw.

De kromme èrm, zo genoemd omdat het mandje met gulle gaven aan de kromme arm van de buurvrouw hing, bevatte aansterkende middelen voor de kraamvrouw en een klein cadeautje voor de baby. Het is vasr de voorloper geweest van de kraammand of het 8 (of 10) dagen kraampakket.

De buurvrouw wilde zo'n kromme èrm geven aan haar schoondochter en omdat ze al met allerlei dingen bezig was en de baby al over een week of twee zou komen, vroeg ze mij om een babydasje te breien op de knifty knitter. Tuurlijk deed ik dat; lekker werkje voor bij de tv! Ik moest nog een centimeter of vijf toen de buurman op het werk belde of het dasje klaar was, want de baby was zojuist geboren. Bijna twee weken te vroeg. Helaas niet af dus. Natuurlijk 's avond snel afgemaakt en in de brievenbus bij de buren gestopt voordat ik in de ochtend weer ging werken. Jammer, maar een dag later is het dasje ook vast nog lekker warm. :-)




Ik heb het dasje gebreid op de kleinste rechte knifty knitter en heb twee rijen niet gebruikt.

Zet op door middel van de volgende methode: Opzetten voor dubbel breien

Brei circa 60 cm. Ik gebruikte onderstaande steek. Voor de duidelijkheid laat ik alleen de wikkelingen zien van één toer.

Wikkel heen zoals op de foto.



En wikkel terug zoals op de foto. Haal over en herhaal.


Het is een heel eenvoudige steek die een mooi dik resultaat geeft en mooie afgewerkte zijkanten.

Kant af. Houd je draad links en begin rechts met afkanten.
Zet de achterste lus op de voorste en haal over. Zet de voorste tweede van rechts lus op de voorste laatste en haal over. Verzet de laatste lus eentje naar links en herhaal.
Haal de draad door de laatste lus en trek aan.

Hecht de losse draden af.

2 opmerkingen:

  1. heb je misschien een baby patroon van een truitje in loom knitting patroon

    BeantwoordenVerwijderen