zondag 26 juni 2011

Tutorial hartje van tafelzeil

Hartje van tafelzeil




Wat heb je nodig?


2 stukjes tafelzeil
een stukje biasband of een reepje zeil
vulling
een hobbypincet is handig
eventueel een kartelschaar



Kijk voor algemene tips tafelzeil naaien naar mijn blog van 11 juni 2011 : 'Tafelzeil'.

Print onderstaand hart uit. Maak het eerst groter of kleiner met bijvoorbeeld paint shop pro indien gewenst.

Naai met een grote steek, alleen bij de aan- en afhechting gebruik je een iets kleinere steek.


Naai het biasband of het reepje zeil dubbel.
Leg de twee stukjes zeil met de verkeerde kanten op elkaar. Om het tafelzeil minder te laten schuiven, kun je het aan één kant aan elkaar naaien. Leg het papieren patroon erop. Begin te naaien ongeveer een centimeter voor de punt aan de onderkant.



Naai om het papieren hart heen. Bovenaan vouw je het gestikte reepje in de lengte dubbel en legt het tussen de twee laagjes zeil in het vouwtje van het hart.



Naai door. Stop enkele centimeters voor de aanhechting met naaien. Laat de naald in het hart zitten. Zet het voetje omhoog.



Vul met behulp van een pincet voorzichtig het hart op. Als het voldoende gevuld is, kun je het hart helemaal dichtstikken. Bij de IKEA verkopen ze voor € 0,99 hoofdkussens genaamd Gosa Slan. Zo'n kussen knip ik open en de vulling gebruik ik.




Knip het zeil ruim rondom het gestikte hart weg. Gebruik hiervoor een kartelschaar voor een extra decoratieve touch. Let op dat je het lusje er niet af knipt!



2 opmerkingen:

  1. Hallo,

    Waar heb je het tafelzeil gekocht hiervoor? Ik kan alleen websites/winkels vinden waar ik grote stukken (min. 0,50 meter) kan kopen.
    Weet jij waar ik kleine stukjes kan kopen? Dan kan ik er meerdere proberen te maken.

    Groeten, Eva

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Eva,

    Bij Het winkeltje van Nicole kun je vanaf 10 cm kopen.
    http://www.winkeltjevannicole.nl/

    Groet,
    Mrs Busy

    BeantwoordenVerwijderen