zaterdag 11 juni 2011

Tafelzeil

De laatste tijd ben ik gegrepen door het tafelzeilvirus. Dit is te wijten aan verschillende medeBloggers. Nu woon ik in een klein dorp en het mexicaanse tafelzeil kon ik zo niet kopen. Gelukkig hebben we tegenwoordig de mogelijkheid om online te kopen. Even gegoogled en ik vond al snel een site waar ze een grote collectie zeil hebben tegen leuke prijzen. Wat schetst mijn verbazing; het is nagenoeg bij mij om de hoek! Dat is nog eens mazzel hebben. De webwinkel heet: Het winkeltje van Nicole. Nicole levert snel en netjes. Ik heb geluk dat mijn bestelling aan huis gebracht wordt of dat ik het kan gaan ophalen, dus geen vouwen maar fijn in een rolletje. Ik heb overigens geen aandelen.
Eén van de eerste dingen die ik maakte was een omslag voor een notitieboekje. Een tutorial kun je hier vinden. De notitieboekjes kocht ik bij de Action voor minder dan een euro.

 
Algemene naaitips tafelzeil
Het is even wennen om zeil te naaien, maar de moeite waard om te proberen. Je hebt snel resultaat, want afwerking is niet nodig.
  • Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid om een bovenstransport op mijn naaimachine te hebben. Dat gaat geweldig! Als je daar niet over beschikt, kun je proberen met je leervoet te naaien of je voetje te beplakken met schilderstape. Het gaat erom dat het voetje wat soepeler over het zeil gaat. Anders gaat het wat stroppen en rekt je bovenlaag uit. Je krijgt dan een scheef werkstuk.
  • Ik naai met een gewone naald nummer 80. Nummer 90 gaat ook prima, andere mensen gebruiken ook wel een leernaald.
  • De steekgrootte staat groter dan normaal. Om een idee te krijgen; normaal is voor mij 2 1/2, maar voor zeil gebruikt ik 3 1/2 of 4.
  • Om het zeil bij elkaar te houden gebruik ik soms schildertape en vaker miniwasknijpertjes. Ik heb ze gekocht bij de Xenox.
  • De draadspanning zet ik flink omhoog. Naai een stukje zeil om te zien of jouw machine dat ook nodig heeft.
Nu heb ik echt de slag te pakken. Het eerste slachtoffer voor mijn tafelzeilmanie was mijn schoonzus. Nu had ik trouwens niet de indruk dat ze het heel erg vond. Dit is wat ze voor haar verjaardag kreeg.


Uitgepakt zag het er zo uit: vier placemats met een aantal onderzetters, een tasje om het in te bewaren en een hartje aan de tas om het wat op te leuken. En omdat ik niet kon stoppen met naaien, maakte ik er nog een broodmandje bij.
Geen idee of iemand er behoefte aan heeft, want het is erg eenvoudig, maar in mijn blog van 11 juni 2011 'Tutorial onderzetter en placemat van tafelzeil' vind je hoe je de placemats en onderzetters maakt. Een beschrijving voor het hartje volgt nog. Een tutorial voor een mandje kun je hier (engels) en hier (nederlands) vinden. Met behulp van deze site kun je bepalen hoe groot je je mandje maakt.

6 opmerkingen:

  1. Hoi Mrs Busy, ik heb een vraagje. Ik wil graag een nieuwe naaimachine kopen waar ik ook makkelijk tafelzeil mee kan naaien. Zelf twijfel ik tussen een Husqvarna Eden Rose 140M en een Phaff select 3.0 IDT. De husqvarna is wat luxer en de Phaff (denk ik) sterker...? Ik weet niet aan wie ik het moet vragen, dus aan jou de vraag welke machine jij aan zou raden... In de handwerkwinkel vonden ze tafelzeil behoren tot de 'exotische materialen' ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi,

      Beide machines ken ik niet. Wat belangrijk is of je een boventransport op je machine hebt; een voetje dat de bovenlaag van het zeil mee helpt om verder te bewegen. Natuurlijk kan het ook zonder boventransport, maar volgens mij wordt het mét mooier en naait het bovendien veel gemakkelijker. Mail me anders even privé als je meer vragen hebt.

      Overigens vind ik dat ze dit in je naaimachinewinkel wel zouden moeten weten.

      Groet,
      Mrs Busy

      Verwijderen
  2. Hallo,

    Hier een vraagje. Graag zou ik zakjes uit tafelzeil maken waar er snoepjes in worden gestopt. Dit als geboortegeschenk. Echter krijg ik de plastic geur van het tafelzeil er niet uit. Hebt u tips?

    Groetjes
    Tine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Tine,

    Sorry, ik zou het niet weten. Na verloop van tijd verdwijnt het vanzelf, maar ik kan me voorstellen dat je daar niet op wilt wachten.

    Groet,
    Mrs Busy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dankjewel voor de tips. Ik wil een hoes voor mijn parasol gaan maken. Toch eens het boventransport gaan uitproberen

    BeantwoordenVerwijderen