maandag 27 juni 2011

Prikkelz, een ware eetbelevenis

Mr Busy en ik vierden afgelopen weekend dat we het officieel al 17 jaar met elkaar uithouden. We besloten naar een restaurant te gaan in Eersel, een dorpje onder de rook van Eindhoven.

Algemene indruk
Prikkelz bestaat nog niet zo lang, maar is een echte verademing. Je proeft gewoon dat de chefkok passie heeft voor koken, goede produkten en een mooie presentatie. In het restaurant is op elk detail gelet. Er zijn zelfs echte goed gesteven witte damasten servetten. Dat maak je niet vaak meer mee. Meestal zijn de servetten van een hele dikke kwaliteit papier. Oh, daar heb ik echt een hekel aan. Mijn dieptepunt op servettengebied waren servetten die weliswaar van stof waren en goed gesteven, maar overal rafels vertoonden. Wij zijn nooit meer terug gegaan naar dat restaurant! Verwend? Misschien, maar het is mijn geld en ik bepaal waar ik het uitgeef. Ik dwaal af, terug naar Prikkelz. Geen tafelkleden op tafel; de tafels die er staan zijn mooi genoeg om de borden direkt op te plaatsen. De stoelen waren comfortabel. De bediening was vriendelijk, correct, niet te formeel of stijfjes. De gastheer en gastvrouw hadden goed passende spijkerbroeken aan met een mooi colbertje erop. Gelukkig dus geen verplicht zwart rokje of broek die verwassen zijn en niet goed zitten.


Het menu
Elke gang was het alsof we een schilderijtje op ons bord kregen, de opmaak was werkelijk prachtig. Veel verschillende smaken worden in kleine hoeveelheden in een ongewone structuur gepresenteerd. Elk ingrediënt is bewerkt; doperwten zijn bij Prikkelz geen gewone doperwten, maar worden als een puree of in ijsvorm geserveerd. Het moet ontzettend veel tijd kosten om het te maken. Elke aspiratie die ik had om een keer moleculair koken uit te proberen is in de kiem gesmoord. Dit niveau ga ik toch nooit halen en met minder neem ik nu geen genoegen meer.

We zaten nog maar net of we kregen de 'tractatie koekhappen van Old Amsterdam en chorizo' al op tafel. Dat toont al aan dat ze in dit restaurant toch een beetje prettig gestoord zijn. Of zouden ze geweten hebben dat we iets te vieren hadden?

Hieronder de foto's. Mr Busy wilde niet onze medegasten storen door telkens te flitsen, dus mijn excuses voor de kwaliteit van de foto's, vooral aan de kok. Ze doen de gerechten geen recht, maar je krijgt wel een indruk.

Koekhappen, compleet met feestmuts en rolfluit


Smaakvolle koekjes/cakejes


Het 'koekhapje' smaakte lekker naar kaas


Knapperig zuurdesembrood met gezouten roomboter en spaanse olijfolie


Amuse 1:
makreel/tomaat/vadouvan/zwarte knoflook


Amuse 2:
gevogeltepaté/gepofte paprika/basmati rijst/gerookte rettich


Voorgerecht:
steak tartaar/doperwt/luchtige pijnboompit


Tussengerecht 1:
 schol/gamba/oester /komkommer/groene curry


 
Tussengerecht 2:
dorade/ratatouille/langoustine


Hoofdgerecht:
varken (filet, nek en bitterbal)/tomatenchutney/polenta/courgette/BBQ jus


Dessert:
abrikoos/sechuanpeper/witte chocolade

Toppertjes waren wat ons betreft het voorgerecht van steak tartaar, doperwt verwerkt als ijs en crème, geserveerd met luchtige pijnboompitejes en het eerste tussengerecht van scholfilet, gamba, oester, komkommer en groene curry. Die gamba en de scholfilet waren echt hemels.
Op een gegeven moment had ik het wel gehad met de toefjes mayonaise. De mayo kwam bij nagenoeg elk gerecht terug, was wel zelfgemaakt en had ook elke keer een ander smaakje. Mr Busy kon het wel waarderen, maar ik dus minder.
Het dessert viel niet zo in de smaak. Mr Busy is niet zo van de desserts en heeft zelfs de helft laten liggen.
Al met al hebben we goed gegeten. We vonden niet alles lekker, maar andere dingen waren weer overheerlijk. Met zoveel verschillende smaken op je bord kan het ook niet anders.

Prijs
Laat ik hier duidelijk over zijn. Prikkelz is niet goedkoop. Als je snel en voor weinig geld wat wilt eten, ga dan naar het eetcafé bij je op de hoek. Voor wat je op je bord krijgt, de zorg die besteed is aan het eten en de luxe entourage krijg je wél waar voor je geld. Bovenstaand 5-gangen verrassingsmenu kostte € 52,50 per persoon. Overigens kun je wel voor minder terecht. Men serveert ook 3 en 4-gangen menu's en je kunt á la carte eten. 90 % van de klanten gaat voor het verrassingsmenu hoorden we van de gastheer.

Overig
Als je zo de hele avond zit te genieten van je eten, móet je ook wel eens. Je weet wel, naar het toilet. Ook daar was alles navenant. Keurige inrichting en bovendien alles om je een gevoel van luxe te geven: vier brandende waxinelichtjes (het was er lekker warm), Dove handcrème, parfummetje van Davidoff, en echt decadent gastendoekjes die je na gebruik in de wasmand kunt deponeren. Oh, daar houd ik van! Om op het toilet te komen had ik wel een gênemomentje. De klink van de deur die naar de toiletruimte leidt, is in de vorm van een hand. Heel grappig. Alleen... ik kreeg de deur niet open. De mensen aan een tafeltje vlakbij hadden het meteen gezien en zaten wat te gniffelen, deden hun best om me niet hardop uit te lachen. Mr Busy had daar minder moeite mee. De truc was om de hand ferm vast te grijpen en dan te draaien. Onthoud dit, het voorkomt dat je uitgelachen wordt als je Prikkelz bezoekt.

Conclusie
Wil je eens bijzonder uit eten gaan dan kan ik dit restaurant van harte aanbevelen. Niet iedereen zal van deze manier van koken houden, doe je dat wel dan zou je tenminste één keer Prikkelz moeten bezoeken. Alles in dit restaurant is tot in de puntjes verzorgd. Wij hebben een hele fijne avond gehad met veel culinaire hoogstandjes. Ondanks dat is Prikkelz een restaurant dat we echt niet maandelijks zullen bezoeken. We hebben toch graag herkenbare produkten op ons bord. Voor speciale gelegenheden komen we hier echter nog graag een keer terug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten